De maan en Twitter

Wat was ie weer mooi, he, de maan?
Bijzonder eigenlijk hoe zo'n bol voor zoveel commotie kan zorgen, overal op de wereld. Grote krachten heeft de maan, neem alleen al eb en vloed. Ik vind het een prettig idee om hier te kunnen genieten van een volle maan en weten dat ergens anders op de wereld, iemand ook kan staan kijken en verrast wordt door het wonder van de natuur.

Echt heel veel weet ik niet van de maan. Natuurlijk snap ik wel dat ie om de aarde draait en hoe het zit met de schaduw en de zonzijde en eerste kwartier en laatste kwartier. Maar nog meer weet ik niet. Hoe zit het bijvoorbeeld met de opkomst en ondergang van de maan? Soms komt 'ie pas heel laat op, soms al vroeg in de avond. Dan zie je zo'n prachtig oranje bal, laag boven de horizon. Waarvan Joost dan denkt dat het de ondergaande zon is. Soms staat ie nog hoog aan de hemel, midden op de dag. Ik zie 'm altijd. Mijn hele leven lang al gehad. 

Mijn dochter heet niet voor niets Isa Luna. En ook zij had al heel jong oog voor de maan. Ook op momenten dat anderen 'm niet zagen.

Wat was ie weer mooi, de afgelopen dagen. Schijnend boven de kinderen met hun lampionnetjes. Schijnend in de gang, door het dakraam, als ik midden in de nacht in huis loop te spoken. 


En dan 's morgens. Tegenwoordig snooze ik niet meer met de wekker. Nee, ik ben zo'n achterlijke, die 's morgens als de wekker gaat, nog lekker warm in bed, Twitter opstart op de telefoon en eens gezellig gaat doen. Kijken hoe het met iedereen is. Of er nog iets is gebeurd. En dat terwijl mijn dag nog niet echt begonnen is.

Zo zag ik op een ochtend van de week een tweetje met prachtige foto van @michielb. Van de opkomende maan. En zo stond ik voor dag en dauw in het donker buiten. In mijn ochtendjas, in mijn rubberlaarzen. Te kleumen en te genieten. Je krijgt 't nooit zo mooi op de foto als in het echt. Ik niet tenminste. Maar het blijft magisch. De maan.





3 comments:

Jolanda said...

Heb je ook gezien dat Jupiter eergisteren heel dicht bij de maan stond? Was een heel felle 'ster'. Prachtig!

Monique Helfrich said...

Prachtig!

Anonymous said...

Max en ik zagen hem of eigenlijk haar (sister moon) opkomen toen we uit schaatsles in Alkmaar kwamen. Prachtig groot en zachtoranje. Het was gewoon een plaatje. Wat troffen de kinderen het met Sint Maarten, super!!
XSuus

Dit vinden anderen leuk nu