Skip to main content

Blurb - jaarboek: review en wel 28 tips

Mijn 21e Blurbboek alweer. In maart 2007 maakte ik mijn eerste boek. In al die jaren heb ik al heel veel mensen aan het Blurben gekregen. Ik heb er maar een werkwoord van gemaakt: 'Blurben'. Eigenlijk is een blurb de korte tekst op de achterflap van een boek, maar in mijn wereld staat Blurb voor hele mooie fotoboeken. Omdat ik zo enthousiast ben een review, met foto's van mijn laatste boek en tips, die je hopelijk inspireren om ook eens zo'n mooi boek te maken.

Waarom Blurb?
Als eerste, waarom Blurb? Er zijn zoveel mooie programma's om boeken mee te maken. Ik heb er vele uitgeprobeerd, maar kom toch steeds terug bij Blurb. En dat heeft niet alleen te maken met de prijs/kwaliteitverhouding, maar vooral met het formaat. Bij Blurb is het mogelijk om tot maximaal 440 pagina's te gaan. In de Hema/Albumprinter/Albelliboeken kan dat niet. Of in ieder geval, dat kon niet in de tijd dat ik ze gebruikte. En ik ben zo'n fotomaniak dat ik die 440 pagina's echt nodig heb om mijn jaar in te vatten.
Daarnaast werkt Blurb prettig en zijn de standaard layouts erg mooi en professioneel.

Formaat en papiersoort
Blurb kent verschillende formaten, van een handzaam 18*18 vierkant boekje, tot de grootste 30*30 vierkante. Daarnaast hebben ze ook staande en liggende formaten. Ik kies voor mijn jaarboeken voor het grootste liggende formaat (landscape) van 33 bij 28 centimeter. Ook heeft Blurb verschillende kaften. In een eerder blogje heb ik uitgebreid aangegeven wat het verschil is tussen de soorten kaften en papier.
In het kort kies ik tegenwoordig altijd voor de hardcover ImageWrap, weliswaar ietsje duurder dan een gewone hardcover of een softcover, maar de extra euro's meer dan waard.
Wel kies ik altijd het standaard papier. Met mijn jaarboeken kan ik overigens niet anders, want het sjiekere papier gaat maar tot iets meer dan 200 pagina's. Maar ik heb het geprobeerd in dunnere boeken en ik vind de geringe hogere kwaliteit niet opwegen tegen de hogere prijs.

Review algemeen:
Enthousiast ben ik. Weer erg enthousiast. Blurb levert mooie kwaliteit. De kleuren zijn helder, de foto's zijn mooi. De binding is goed, zelfs bij deze zware boeken. Mijn boek werd binnen een week bezorgd, en dat bij een standaardlevering.

Wat plus- en minpunten op een rij:

Plus:
  • Goede kwaliteit/prijsverhouding, zeker als je kortingscodes in de gaten houdt.
  • Prettig programma om mee te werken.
  • Fijne layouts en de de mogelijkheid om zelf lay outs toe te voegen.
  • Snelle verzending.
  • Kijk zelf maar verder in deze blog.
Min:
  • Al met al kost het maken van zo'n boek natuurlijk heel veel tijd.
  • Sommige zaken kunnen gefinetuned worden. Zo moet je bijvoorbeeld als je op een pagina alle foto's een kader wil geven, maar dat niet in het hele boek wil doorvoeren, een voor een alle foto's selecteren op die pagina. Dat is best veel werk. Een optie toevoegen: all pictures on this page, of de mogelijkheid om een kader in een lay out op te slaan zou een enorme verbetering zijn.
  • Het uploaden. Blurb biedt geen mogelijkheid om een afgebroken upload op te pakken waar deze gebleven is. Zeker bij grote boeken is dit soms frustrerend.

Mijn jaarboek. Ik maak ze al heel wat jaar, vanaf 2007 voor het eerst in Blurb, daarvoor met Hemaboeken. Wat is ie weer mooi. De kaft is super. Ik probeer in de collage altijd een mengeling te maken tussen foto's van ons, van de natuur en van details van het dagelijks leven en daarbij ook alle seizoenen mee te pakken. Ook prpbeer ik af te wisselen in perspectief: ingezoomd, veraf, van boven, of juist van onder. Ten slotte probeer ik een sfeer neer te zetten in kleurgebruik, dat doe ik puur op gevoel, een balans in een kleurrijk geheel vinden, dat is waar ik naar streef.

Ingezoomd, zo is te zien hoe mooi scherp de print is. Niet glanzend overigens. Maar ik vind 't erg mooi.

Tips en inspiratie:

Tip 1: Hanteer een werkwijze/workflow die voor jou werkt
Wat voor mij werkt, is dat ik dagelijks tot wekelijks mijn foto's upload en selecteer. De slechte meteen eruit, bij een serie de mooiste kiezen en de rest deleten. Vast uitsnedes goed maken hier en daar en waar nodig contrast verscherpen en foto's oplichten. Dit bewerken van foto's kost anders erg veel tijd. Nou moet ik zeggen dat ik mijn foto's eigenlijk te weinig bewerk om echt professionele resultaten te krijgen. Op uitsnedes na bewerk ik denk ik hoogstens 10% van mijn foto's. Bij het samenstellen van mijn boek merk ik vooral dat de donkere foto's eigenlijk lichter hadden gemogen. Goed om te weten dat Blurb nog wat donkerder afdrukt dan je op je scherm ziet.
Ik sla mijn foto's op in maandmappen en importeer ze ook per maand in Blurb. Daarbij stel ik Blurb zo in dat ik alleen de foto's zie die ik nog niet gebruikt heb. Zo werk ik maand voor maand door. Ik gebruik mijn weblog als leidraad en kopieer ook de meeste van mijn logteksten naar mijn jaarboek.
Je kunt natuurlijk ook je mappen op thema indelen, of op kind en per kind een boek maken. Wat jij leuk vindt.

Tip 2: Gebruik een collage met quotes voor het voorblad
Op Pinterest vind je heel veel gave quotes, vaak mooi grafisch vormgegeven. Voor dit voorblad heb ik er een aantal opgeslagen als jpg op mijn computer en daarvan in Picasa een collage gemaakt. In Picasa heb ik een aangepast formaat aangemaakt, zo groot als mijn Blurbboek. Zo heb je binnen een paar klikken een leuk voorblad.

Tip 3: Hanteer een indeling/inhoudsopgave in je boek
In zo'n dik boek is het mooi om er een beetje lijn in te hebben. Dit jaar koos ik ervoor alles op maand te doen. Voor iedere maand maakte ik in Photoshop een 'banner', van een mooie foto en een tekst op een opaque achtergrondje. Zo samen geven ze de seizoenen mooi weer. Aan het begin van iedere maand komt de maandfoto dan terug met een collage met foto's van die maand.
Bij vakantieboeken heb ik ook wel eens van dit soort tussenbladen per gebied waar we waren. Het zorgt voor een mooie rode draad in het boek en is maar een beetje extra werk. Je bent toch al bezig.

Tip 4: Wissel 'echte' foto's af met Iphone-foto's
In mijn jaarboek vind ik het leuk het dagelijks leven vast te leggen. Dat doe ik met mijn echte camera, maar steeds meer ook met mijn Iphone. Om eerlijk te zijn heb ik tegenwoordig zelfs dubbel zoveel Iphonefoto's als 'echte' foto's. Voor mijn 2013-boek moet ik dus op zoek naar een andere oplossing. Maar voor mijn 2012 boek deed ik het zo: ik heb een nieuwe layout aangemaakt, waarin veel kleine foto's en een tekstvak voor toelichting zijn gecombineerd. Om aan te geven dat het Iphone-foto's zijn en meer 'snapshots' koos ik voor een ruitjesachtergrond. Om wat meer eenheid te brengen in de wirwar van kiekjes heb ik bij deze foto's (ja, allemaal, stuk voor stuk) een kader gebruikt. Het leuke is dat ik nu zo zelf ook in mijn boeken sta.

Tip 5: Wissel kleine afbeeldingen af met foto's in groot formaat
Waar het eerst mijn streven was om zoveel mogelijk van mijn foto's in mijn boek te verwerken, probeer ik nu selectiever te zijn. Ik gebruik nog relatief veel pagina's met meerdere foto's, maar dat is omdat ik een slechte weggooier ben. Ook de minder mooie foto's hebben voor mij vaak waarde. Geven een moment weer, of vangen juist precies die ene karaktereigenschap. Maar in dit boek probeer ik pagina's met veel foto's af te wisselen met pagina's met een of twee grote foto's. Dat geeft rust.

Tip 6: Maak fotocollages in Picasa per maand/thema
Niet alleen voor de quotes, maar ook per maand gebruik ik Picasa om een collage te maken. Dit doe ik op het allerlaatst. Dan blader ik in Picasa nog een keer door mijn maandmap en selecteer ik de 20 foto's die samen een goed beeld van de maand geven. Met ieder van ons in beeld, met eenzelfde soort kleurstelling/sfeer, met ook weer mens/natuur/detail/overzicht afgewisseld. Misschien is dit wel het leukste onderdeel van het maken van het boek. Nog één keer het jaar doorkijken, in de wetenschap dat alles al 'ingeplakt' is. In Picasa klik ik dan net zovaak op 'Wissel afbeeldingen' dat mijn collage een mooi evenwicht heeft. In Photoshop kun je dit ook maken natuurlijk en dan helemaal naar eigen wens. Maar dit is voor mij goed en snel en gemakkelijk. (En gratis software!)

Tip 7: Let op de marge en de binding
Dit is iets waar ik in de loop van de jaren ben achter gekomen (en nog steeds wel af en toe de mist mee inga). Blurb geeft heel duidelijk aan wat de marges zijn van snijden en binding. In het programma zie je dat met een gearceerde rand. Hou hier echt rekening mee. Zeker met dikkere boeken moet je ervoor zorgen dat foto's aan de binnenkant, tegen de binding aan, zo geplaatst zijn dat je het belangrijke ziet. Als dit teveel in de zijrand van de foto staat, komt die foto niet meer goed uit. Zo zie je hier dat ik op de rechterpagina de foto van Lotte (of is het Isa, nu zie ik het zelf niet meer goed) aan deze kant van de binding heb geplaatst, zodat het sneeuwgedeelte in de binding verdwijnt. Als ik deze foto op de linkerpagina tegen de binding aan had geplaatst, zou een belangrijk deel van de foto in de 'kromming' van de pagina staan en de aandacht vooral naar het lege gedeelte van de foto gaan. Dit geldt voor de linkerpagina trouwens sterker dan voor de rechter en is vooral bij dikke boeken belangrijk. Dunne boeken kun je makkelijker plat uitklappen.

Tip 8: Wees je bewust van het effect van witruimte
Waar ik in voorgaande boeken mijn foto's het liefst zo groot mogelijk wilde weergeven, kies ik tegenwoordig bewust vaak voor meer witruimte. Zo zie je dat de foto's in de rechtercollage op een andere manier uitkomen dan in de collage links, waar ze tegen elkaar staan. Speel hiermee.

Tip 9: Alles kan een foto-onderwerp zijn
In mijn jaarboeken vind ik het leuk om het dagelijks leven te vangen. Ik maak dan ook niet alleen foto's van feesten en vakanties, maar ook van de simpele dagelijkse dingen. Een drankje. Een sneeuwvlok. De details van een brug. Een knutselwerkje van de kinderen. Mijn ervaring is, dat bij het terugbladeren in oude boeken dat soort foto's juist heel waardevol zijn.

Tip 10: Geniet van het maken van het boek
Neem er de tijd voor. Het maken is een heel proces. Het hoeft niet in een keer af. Je kunt ook klein beginnen. Alleen bij een vakantie. Of alleen bij een feest/festiviteit. Of er gewoon net als ik, heel lang over doen voor het boek klaar is. Ik zit er regelmatig een uurtje aan, maar stop zodra de lol eraf is. Het moet ook wel leuk blijven.

Tip 11: Speel met perspectief
Ik vind het leuk om tijdens het fotograferen af te wisselen in gezichtspunt. Soms houd ik de camera gewoon op ooghoogte, maar vaak zie je me ook op mijn knieën of zelfs liggend op mijn buik. Ik heb een camera met een uitklapscherm, ik vind dat ideaal. En in mijn boeken vind ik het leuk om de wereld van die verschillende gezichtspunten te bekijken. In vogelvlucht, zoals linksboven, of juist vanuit tussen het gras, zoals de foto eronder.

Tip 12: Gebruik de zoomlens voor portretten
Onderstaande foto's zijn gemaakt tijdens Pasen, toen er een 'echte' fotografe was, die iedereen liet poseren. Heel waardevol, ik vind de geposeerde foto's van Lotte links ook fijn om in mijn boek te hebben. Maar misschien zijn de foto's rechts, die ik 'stiekem' heb genomen met een zoomlens nog wel meerzeggender. Ze hadden bij de meeste foto's niet door dat ze werden gefotografeerd en ik heb veel meer een moment en hun karakter kunnen vangen. Afwisselen in 'naturel' en geposeerd vind ik leuk in mijn jaarboek.

Tip 13: Zoom in
Ik ben dol op de tuin en de natuur. Onze eigen tuin is nog flink in ontwikkeling. Met alleen maar overzichtsfoto's zou je niet zien hoeveel er al groeit en bloeit en zou het vaak maar een kale bende zijn. Maar door in te zoomen op losse bloemen, planten, dieren en details zie je opeens hoe mooi de dingen zijn. Dit is trouwens niet alleen een tip bij het maken van een fotoboek, maar ook in het dagelijks leven zelf. ;) Inzoomen op de kleine mooie dingen, dan zie je extra goed hoeveel moois er is.

Kijk, hieronder ging het een beetje mis, niet alleen met de gekantelde foto, maar ook zie je hoe Isa op de linkerpagina deels in de binding verdwijnt. Nu valt het bij het bladeren zelf wel mee, dan druk je de pagina's wat platter, maar je krijgt een idee van wat ik bedoel.

Tip 14: Maak foto's van tekst en briefjes
Een makkelijke manier van opruimen en archiveren. Ik maak er gewoon vaak een foto van. Van knutselwerken, maar ook van briefjes of teksten. Zo leuk om later terug te lezen in het boek.

Tip 15: Selecteer op kleur en 'lichtsterkte'
Bij onderstaande collage kun je goed zien dat ik foto's heb gecombineerd met een zelfde kleursfeer en 'zwaarte'. Dit was best lastig, het zijn foto's van de pasgeboren lieve Fie. Ik wilde niet flitsen, waardoor de meeste foto's uit die serie vrij donker zijn. Maar zo bij elkaar vormen ze toch een evenwichtig beeld.

Tip 16: Selecteer foto's met eenzelfde accentkleur
Wat ik zo leuk vind, van onderstaande pagina's is hoe het rood en het blauw subtiel terugkomt. Dit lijkt toevallig, maar is wel heel bewust gedaan. Zo wissel ik op de rechterpagina de 'rode' en de 'blauwe' foto's af. Ook weer voor een evenwichtiger beeld. Het is een kwestie van schuiven en kijken en ook regelmatig tussen je oogharen doorkijken, om te zien of de pagina's als geheel een fijne uitstraling hebben.

Tip 17: Maak foto's van Whatsappgesprekken
Regelmatig maak ik een screenshotje van een grappig Whatsappgesprekje. Zo leuk om dat ook terug te zien in het jaarboek.

Tip 18: Luchten
Luchten geven voor mij altijd zo mooi de seizoenen weer. Ik heb veel foto's van luchten. Van het water, van ons uitzicht. Veel van hetzelfde, maar ik vind juist die herhaling mooi. Maar dat is ook omdat het bij mij past, misschien.

Tip 19: Instagramfoto's
In mijn Iphonepagina's staan ze ook, maar van sommige mooie instagramfoto's heb ik een layout met de foto's in wat groter formaat. Er zit een beperking aan, Instagram verkleint de foto's behoorlijk. Maar de kwaliteit zo, met vier op een pagina, vind ik meer dan voldoende. Let er wel op dat de filters in Instagram behoorlijk duidelijk aanwezig kunnen zijn. Het maakt het wat lastiger om foto's met eenzelfde uitstraling bij elkaar te vinden.

Tip 20: Tegenlicht en scherptediepte
Speel eens met tegenlicht en fotografeer eens vanuit een rare positie. Hier stond ik bijvoorbeeld in een bosje. De takjes zorgen voor een onscherp kader, waardoor de foto een nog 'intiemer' beeld geeft van hoe mijn lieve gezin aan het spelen is in het bos. Die onscherpte in de foto zorgt juist voor focus. En door het tegenlicht ontstaan er mooie lichtvlekken. Het is wel goed zoeken om de mensen zelf niet geheel als sylhouet in beeld te krijgen.

Tip 21: Screenshot van het weerbericht
Ook leuk als afwisseling: screenshots van het weerbericht op je telefoon. Geeft een leuke illustratie.

Hieronder weer een voorbeeldje van details uit het dagelijks leven. Briefjes. Een bouwwerk van houtjes. Het kookboek dat op dat moment populair is. De fruitschaal. Een tafel vol was. Simpele, onbelangrijke dingen, die samen een beeld geven van het leven op dat moment.

Tip 22: Kijkrichting
Zorg ervoor dat de kijkrichting van foto's -vooral in collages- klopt. Zo kijkt Joost hieronder de pagina aan, hij lijkt wel te lonken naar de zingende dames. En Lotte kijkt me vanuit het midden recht aan. Ik ben vaak echt een beetje aan het schuiven om zowel de kleur, als het onderwerp als de kijkrichting in balans te krijgen.

Tip 23: Vertel een verhaal zonder woorden
Vaak is het leuk om momenten in foto's te vangen in de vorm van een verhaal. Niet 1 foto van de kerstboom in huis, maar juist de spanning van het neerzetten, het doorknippen van het doek en het vinden van de juiste plek. Door meerdere foto's te combineren van eenzelfde gebeurtenis, kun je een verhaal vertellen op een pagina. Zonder woorden.

Tip 24: Details. Het zit in de details.
Deze tip is al op verschillende manieren teruggekomen. Maar voor mij bestaat een fotoboek niet uit overzichten van de belangrijkste evenementen. Ik probeer daarnaast zoveel mogelijk details te vangen. Het bloemetje in de boter. De sneeuwbol met eskimo's. Een kerstbal. Allemaal losse herinneringen. Allemaal gevangen in 1 plaatje. Samen in een collage geeft het me een mooi beeld van 'Kerst'. Misschien wel mooier dan de portretfoto's. Of de gezinsfoto bij de kerstboom (die in mijn boek zelfs helemaal ontbreekt).

Tip 25: Let op de typografie
Hier valt voor mij nog wel weer meer eer te behalen. In mijn boek gebruik ik overal Georgia voor mijn tekst. De lopende tekst in puntgrootte 8-11. De koppen in 12. Eigenlijk altijd zwart. Op deze pagina's week ik af. Een rode kop, in Rockwell en nog wat groter. Een mooie aanvulling op de foto's. In Blurb kun je zelf je kleur bepalen. Helaas nog net niet met een pipetje, maar keuze genoeg om je tekst goed aan te laten sluiten bij de pagina.

Tip 26: Gebruik series
Het heeft deels te maken met mijn gebrek aan selectie. Ik had hier ook de twee mooiste foto's kunnen kiezen en ze groot weer kunnen geven. Maar juist de serie geeft een beeld van verschillende kanten van ze. Soms geeft het niet om niet te kunnen kiezen (al heb ik nog weer veel meer foto's helemaal niet gebruikt).

Tip 27: Poseren, maar dan anders
Het geeft vaak een leuk effect om ergens stiekem te gaan staan (hier stond ik achter de kerstboom) in te zoomen en scherp te stellen terwijl ze bezig zijn met iets anders. En ze dan even te roepen, zodat ze net even kijken. Een combinatie tussen een portret een een 'gestolen foto'.

Tip 28: Gebruik nooit (nou ja, bijna nooit) je flits
Dit is voor mij een les die ik een paar jaar geleden heb geleerd en die wel een beetje samenhangt met mijn fototoestel dat ook bij weinig licht nog redelijk ruisvrij kan fotograferen. Maar dan nog. De flits slaat bijna altijd het moment dood. Misschien is je foto wel scherper (kijk maar eens hoe Lotte linksboven meer een vlek is dan een mens), maar de sfeer is eraf. Ook zonder flits kun je de lichtbron opzoeken en sfeervolle foto's maken.

Dat was het.
Heel veel fotoboekmaakplezier gewenst!

Meer weten over mijn blurbprojecten?