Skip to main content

Mijn ervaring met Sportrusten


Het is niet dat ik voor het eerst ging sporten. Toen ik 35 werd, begon ik -na bijna 20 sportloze jaren- met hardlopen. Dat is nu 7 jaar geleden. In die 7 jaar heb ik altijd trouw hardgelopen. Zo'n 2-3 keer in de week. Met een paar keer een korte pauze, omdat ik me verstapt had op de trap en veel last van mijn voet had, en een paar keer een week of wat omdat mijn energie nodig was voor andere dingen.

In die 7 jaar had ik een hoop geleerd van lopen. Dat het zo fijn is bijvoorbeeld. En dat het heerlijk is om je grenzen te verleggen, in afstand en snelheid. Maar dat het bovenal zo prettig is, om een paar keer per week even niets anders te hoeven dan de ene voet voor de andere, heerlijk buiten. 

Waarom Sportrusten?
Ergens op internet, ik weet niet eens meer precies waar, kwam ik Sportrusten tegen. En het trok me. Meer energie en een blijmoediger brein. Met mijn jaarlijkse winterdips was ik getriggerd. En hoe meer ik las op de site, hoe logischer ik het vond klinken allemaal. De invloed van de ademhaling, op geest en lichaam en zo ook op het sporten.

Eind oktober bestelde ik het pakket en op 1 november startte ik. Met twee doelen:
  • Zonder dip de winter door.
  • De tien km binnen een uur kunnen lopen.



Wat is sportrusten?
Het sportrustenpakket kwam in een fancy doosje. Mooi vormgegeven. Twee boekjes, een stickervel (Yes, stickers, wat leuk!), een inlogcode voor het online gedeelte.

Sportrusten is niet ingewikkeld en was niet veel anders dan wat ik normaal gesproken al deed.

  • 3x per week hardlopen
  • 1 van die 3 keer een rustige training (vogels kijken)
  • Eens in de 3 weken een extra intensieve training (qua tijd/intensiteit)
  • Iedere dag 10 minuten ademhalingsoefeningen
  • Voor iedere training 2 minuten ademhalingsoefeningen
Over de boekjes

De boekjes had ik binnen een dag uit. Lekker luchtig geschreven. Veel voorbeelden uit de praktijk. Vooral het boek over ademhaling vond ik verhelderend. Met mijn jonge-honden-insteek heb ik wel eens de neiging om te snel, te enthousiast te zijn, mijn energie niet goed te doseren. Ik ademde niet bizar snel (op http://www.kiwinederland.nl/ademhalingstest/test.htm kun je een test doen), ik denk een keer of 10 per minuut. Toch kon ik er goed inkomen dat met bewuster ademhalen en vooral meer aandacht voor een langere uitademing er een hoop te winnen viel.
Het boekje over hardlopen vond ik wel leuk, maar eerlijk gezegd miste ik een beetje de wetenschappelijke onderbouwing. Een van de uitgangspunten is dat je met 14 km training maximaal best een marathon kunt lopen. Het idee dat de meeste mensen voortijdig afhaken door blessures en dat je dat met max 14 km voorkomt, vind ik logisch. Maar de schema's met alleen het aantal km per training, spraken mij niet zo aan. Ik ben op het moment juist bezig om duurlopen af te wisselen met allerlei soorten intervallen.
Maar toch, al met al toegankelijke boekjes. Prettig leesbaar.



Ademhalen, dat doe je toch gewoon?
Thuis werd ik wel een beetje uitgelachen, dat ik weer ging 'ademhalen'. Dat doet toch iedereen? Maar ik vond dit het meest confronterende van het hele sportrusten. De eerste keer dat ik klaar ging zitten voor 10 minuten bewust inademen, rustiger uitademen en na iedere ademhaling een korte pauze mislukte finaal.

Mijn hoofd zat vol. Zo lang stilzitten lukte niet. Even een nieuw houtje op de kachel. Hoe lang ben ik nu bezig? Eigenlijk moet ik dit nog doen... Ik redde het om 5 minuten stil te zitten.

Was er dubbel over. Wat heb je aan stil zitten? Ik ontspan genoeg in mijn leven. Niets voor mij. Zo hoorde ik stemmetjes aan de ene kant van mijn hoofd. Terwijl ik aan de andere kant wel schrok. Kennelijk ben ik altijd zo druk bezig, zelfs als ik niks doe, pak ik nog regelmatig mijn telefoon om instagram, facebook, whatsapp, mail etc te checken. Zo 10 minuten totaal off line, dat moest toch haalbaar zijn?

Iedere dag ging het een beetje beter. Sterker nog, ik ging ervan genieten. Hoe druk mijn dag ook was, de tien minuutjes waarbij ik even uit de hectiek stapte en niets anders hoefde dan bewust in- en uitademen, ging ik als een cadeautje ervaren.

Toen ik Headspace ontdekte werd dat alleen maar versterkt. Headspace is een vorm van geleide meditatie. Dat klinkt misschien wel zweverig, maar dat is het helemaal niet. Andy praat je door de 10 minuten heen, legt uit hoe je op je ademhaling kunt letten en laat je nog makkelijker ontspannen. Het geeft nog meer inzicht in de kracht van het brein, de werking van gedachten. En het hielp mij nog meer met 'taking 20 minutes off during the day'.

"It is fascinating to see the brain's plasticity, by practising meditation we  can play an active role in changing the brain and increase our wellbeing and quality of life." Zo staat er op de site. Ik heb een abonnement genomen en ben inmiddels bij de Discovery Series beland. Ik kan het echt iedereen aanraden.

Zeker als ondersteuning bij de ademhalingsoefeningen van Sportrusten.



Hoe beviel het pakket?
Aan de slag. Met Sportrusten de winter door! Het is me geweldig goed bevallen. De stickers haalden het kind in me naar boven. Die wilde ik iedere zoveel tijd plakken. En echt niet dat ik een hardlooptraining zou missen he? Zelfs toen ik niet helemaal fit was door een virusje, ben ik toch gaan lopen. Iets rustiger en minder ver, maar ik ging wel. Iedere dag trouw deed ik de ademhalingsoefeningen. Ieder zoveel tijd kwam er een mailtje van Sportrusten. Met aanmoedigingen, links naar filmpjes (die ik allang bij elkaar had gespeurd op YouTube, maar die wel duidelijk en helder inzicht geven). Heel leuk. Online kun je ook jezelf cijfers geven, voor blijmoedigheid, energie, slaap, sporten en concentratie. Dat deed ik niet. Ik vond dat lastig om in een cijfer te vangen. Wel noteerde ik in een boekje mijn bevindingen.

Een paar keer moest ik een testloop doen. Een leuke stimulans en uitdaging om te kijken of je jezelf verbeterd had. De eerste keer liep ik al een PR op de 5 km. De tweede keer was ik een seconde langzamer, maar er had die dag wel heel veel meer wind gestaan. De 3e keer was ik nog een stuk sneller, er ging wel een halve minuut van mijn PR af.

Nou denk ik wel, dat naast de aandacht voor ademhaling, dit ook komt door de gerichte intervaltrainingen en het trouwe 3x per week lopen. Die intervaltrainingen deed ik zelf, dat is geen vast onderdeel uit het programma. Het 'vogels kijken' deed ik al, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel sporters een eye opener is dat ze sneller zullen gaan lopen door regelmatig langzaam te trainen.


Mijn record gehaald op de testloop!

En toen en toen en toen....

Na meer dan 100 dagen was het zover. De ultieme test.
Doel 1 lijkt al te zijn uitgekomen. De winter is bijna aan zijn eind en ik heb geen noemenswaardige dip gehad. Mijn issues met slapen zijn nog niet voorbij. Nog regelmatig heb ik periodes waarin ik slecht slaap en 's nachts uren wakker lig, alle rustige ademhalingsoefeningen ten spijt. Maar ik heb het gevoel dat ik er beter mee kan dealen. Wat relaxter ben voor mezelf en dan overdag gewoon een stapje terug doe. Deze manier van 3x lopen, 1x pilates, verschillende yogasessietjes per week (via YouTube) en dagelijks Headspace is een gewoonte geworden. Hier ga ik mee door.

Dat was doel 1. En dan nu het tweede doel.....
10 km binnen het uur...


Dit zou ik gaan doen tijdens de Groet uit Schoorl Run. En of dat lukte.... Dat is te lezen in een later logje...


Ik was er in ieder geval meer dan klaar voor!




www.sportrusten.nl
http://www.getsomeheadspace.com

Comments

Anonymous said…
Hi Jojoco,

Leuk geschreven. Ik ben namelijk ook van plan om met sportrusten te beginnen. Was benieuwd naar de ervaring. Dank je voor je blog hierover.

mvg Dora

Popular posts from this blog

Onderduiken

Even geen uitgebreide blogjes. Op het moment zet ik alle zeilen bij en de tanden op elkaar.


Voor iedereen die ook genoeg heeft van de winter: het komt er echt weer aan. Dat mooie licht van vandaag is een voorbode van alle mooie dagen die weer gaan komen.
Keep your head up Keep your heart strong

Kleur in huis

Feestje in de week: verse bloemen van mijn favoriete bloemist. Het is een week verder nu, maar ze staan nog steeds prachtig.

De zon geeft er nog extra kleur aan.



Het mag buiten wel vriezen, vanachter het glas lijkt het echt lente.

Hard aan het leren.


Lekker aan het lopen.



Vanuit de auto na een werkdag in Amsterdam. Fijn dat de zon steeds later onder gaat.




Mooie lucht!


Met Isa netflixte ik deze lekkere film. Gezellig, een avondje tv kijken.



En weer een rondje!


De mimosa staat er zo uitbundig bij.


Bijna mijn eerste blaadje vol. Heel lang hield ik me niet bezig met het vergelijken van mijn loopjes, maar nu ik in training ben, wil ik ook wel iedere keer een beetje verder of een beetje sneller en ben ik heel nerderig naast de afstand en tijd ook mijn tempo en snelheid aan het berekenen.

Dit wil ik onthouden van januari

Januari was een van de somberste maanden sinds de weermetingen, met heel veel regen, mist en heel weinig zon.

Dat vraagt om troosteten: lekker versgemaakte uiensoep van Joost met gegratineerd stokbrood.

En ieder momentje dat de zon even te zien was, dook ik er boven op. Wat een mooie zonsondergang!

Monki/Kleine Sammy komt met me mee de dijk over.

Toetsweek. Hard aan het leren. Maar met resultaat: even opscheppen hoor, maar mijn Isa had zomaar het allerhoogste wiskundecijfer van heel 5 Havo en het allerhoogste economiecijfer uit haar klas.


Lotte is ook goed bezig, die heeft haar eigen leerlocatie opgezocht. Slim!

Hai!

Ik moest een dagje werken in Rotterdam en combineerde dat met een snel kijkje in de Markthal. Ik had al zoveel foto's gezien van het prachtige plafond. Dat vond ik dan ook meteen het mooiste daar. De hal was verder niet echt levendig, bijna een beetje uitgestorven. Weliswaar best een paar leuke tentjes, maar volgens mij hartstikke duur.

In Rotterdam was er bloesem.



L…

Klik om verder te bladeren in mijn blog

Show more